Terug naar de lijst

Lekker puh

    4 van de 5 sterrenVoor Applebetaald

Een app die is ontwikkeld voor kinderen met schisis om de spraakontwikkeling spelenderwijs te stimuleren. De klanken worden een x aantal keer gedrild waarna het kind als beloning een kort spelletje kan doen. Voor bediening van de app is fijne motoriek vereist.

  • Actie reactie
  • Stemgebruik
  • Verstaanbaar praten

LinksWaar kun je de app downloaden

Over de appWat kan er geoefend worden?

Actie reactie

Actie-reactie is de basis van communicatie. Een actie zoals geluid maken of iets aanraken lokt een reactie uit bij een ander of op de tablet.


Actie-reactie spelletjes houden in dat je ergens op tikt of geluid maakt en dat er als reactie daarop iets gebeurt. Bij sommige spelletjes komt er een bewegend beeld en geluid als je het scherm aanraakt. Er zijn veel verschillende soorten actie-reactie spelletjes zoals muziekinstrumenten, autootjes die gaan rijden en tekenspelletjes. Er is er altijd wel één te vinden die interessant is voor heel jonge kinderen of voor een kind dat nog beperkt is in de communicatie en in het spelen.

Als een kind actie-reactie spelletjes leuk vindt, kun je deze spelletjes gebruiken om de concentratie te vergroten of het apparaat beter te leren bedienen. Je kunt dan apps gebruiken waarbij het kind gericht moet tikken op een specifieke plek of apps die verschillende acties vragen zoals aanraken, loslaten of swipen. Ook kun je deze spelletjes goed gebruiken om imitatie uit te lokken door een actie voor te doen en af te wachten of het kind deze actie gaat nadoen om ook een reactie te krijgen.

Als het kind logopedie heeft, is het natuurlijk altijd goed om even te overleggen met de behandelend logopedist over welke oefeningen geschikt zijn.

Stemgebruik

Om je te uiten is het belangrijk je stem te gebruiken. Daarnaast kun je in de communicatie je stem ook bewust gebruiken om iemand te roepen, iets te benadrukken, te becommentariëren of bijvoorbeeld te weigeren.

Je kunt het beginnend stemgebruik oefenen door onmiddellijk te reageren op elk stemgeluid dat het kind laat horen. Door meteen en ook belonend te reageren zal het kind dit stemgeluid nog eens laten horen. Zo oefen je het bewuste stemgebruik. Bij voorkeur vinden al de oefeningen voor de stem in een stille ruimte plaats. Er zijn apps die geluiden opnemen en meteen terug laten horen of waarmee je langere tijd stemgebruik kunt opnemen. Kinderen vinden het meestal erg leuk om zichzelf terug te horen en dit bevordert weer een volgend stemgebruik. Sommige apps vervormen het tot rare geluiden wat ook stimulerend werkt.

Daarna kan ook geoefend worden met het variëren van dit stemgeluid. Door het kind verschillende stemgeluiden te laten maken, hiervan zelf ook te laten genieten en te laten merken dat anderen dit geluid ook nabootsen zal het kind meer variatie in zijn stemgeluid gaan aanbrengen. Een gesprek waarin je over en weer elkaars stemgeluid nadoet en soms ook een beetje verandert werkt ook goed om gevarieerd stemgebruik aan te leren. Er zijn apps die leuk reageren als iemand steeds luider stemgeeft of die andere kleuren of vormen laten zien bij een hogere of lagere stem of verschillende ritmes hierin. Daarnaast kun je wachten op bevestigend stemgebruik van het kind voordat je een favoriete app aanzet of andersom een saaie app aanbieden om het weigeren met de stem te oefenen.

Als het kind logopedie heeft, is het natuurlijk altijd goed om even te overleggen met de behandelend logopedist over welke oefeningen geschikt zijn.

Verstaanbaar praten

Verstaanbaar praten is het duidelijk uitspreken van klanken, woorden en zinnen. De ontwikkeling van spraakklanken gaat geleidelijk en in een bepaalde volgorde. Een kind van 4 jaar moet in staat zijn verstaanbaar te spreken. Als je kind slecht verstaanbaar is, is het belangrijk om contact op te nemen met een logopedist. De logopedist kan bepalen of de spraakontwikkeling normaal verloopt of dat logopedische behandeling nodig is. 

De verstaanbaarheid kan spelenderwijs worden geoefend. Er zijn verschillende apps die hiervoor te gebruiken zijn. Het is hierbij wel belangrijk dat dit wordt gedaan in overleg met de behandelend logopedist.

Algemene tips:

- Spreek zelf duidelijk en rustig.

- Spreek het kind aan op ooghoogte, zodat het kan zien hoe de klanken worden gevormd.

- Als de logopedist aangeeft dat het kind een bepaalde klank moet oefenen, kan je dit doen door bijvoorbeeld samen een spelletje te doen op de tablet waarbij steeds een woord met deze klank voorkomt. Bijvoorbeeld als een kind de klankcombinatie "st-" moet oefenen, samen sterren stempelen in een teken app en hierbij steeds "sssssster" benoemen (met nadruk op de klank die moeilijk is).

Onze review

De app is volledig in te stellen zoals de begeleider dit wil. Er kan een doelklank geselecteerd worden (ondersteund met afbeeldingen van het dyspraxieprogramma), waarbij automatisch een geïllustreerd mondbeeld wordt geselecteerd. Dit mondbeeld is vrij abstract. Daarna kan de positie van de knoppen worden geselecteerd, passend bij de positie waarin de begeleider ten opzichte van de cliënt zit. Het aantal uitingen kan geselecteerd worden waarna de beloning volgt.
De beloningsspelletjes wijzen voor zich, zijn kleurrijk en wisselen elkaar af. De spelletjes duren ca. 1 minuut waardoor het snel weer tijd is om te oefenen. De spelletjes kunnen bij veelvuldig gebruik wat eentonig worden.
Tijdens het oefenen is er nog de optie om fout, mondbeeld en tip aan te tikken. Het aantal goed en fout wordt geregistreerd evenals de tijd dat je bezig bent.

De app is goed te gebruiken voor het drillen van een klank, maar kan ook voor doelwoorden worden gebruikt. Hierdoor is het niet alleen voor cliënten met een schisis, maar ook voor spraakproblemen in de breedste zin van het woord goed inzetbaar. De cliënt ziet of de uiting goed of fout ging, doordat de muis wel of geen kaas heeft gekregen. Het moeilijker maken van de oefening kan door het ophogen van het aantal juiste doeluitingen. Als de sessie onderbroken wordt kan de draad de volgende behandeling weer worden opgepakt.

Gepost op: 6-3-2024